VHF.DSC Radiokursus for lystsejlere

En VHF radio er et af de vigtigste sikkerhedsudstyr ombord, og kræver derfor et certifikat.!

Med et VHF-SRC certifikat må du bruge en VHF radio lovligt. Ja hvordan det end lyder, kræver det et certifikat, hvis man lovligt skal have en tændt VHF ombord. Ofte blot omtalt som livlinen til land.

Short Range Certificate er blandt andet nødvendigt for at kunne sejle på mange kanaler og floder i Europa, da man ikke må sejle der uden VHF Radio ombord. Ligeledes er ”SRC” nødvendigt for at kunne få sit eget kaldesignal. – Yderligere kræves dette flere og flere steder, hvis man skal leje en båd.

En VHF-radio, hvad enten den er fastmonteret, med lang antenne, og lang rækkevidde, eller det er en opladelig håndholdt model, er uden sammenligning det vigtigste redskab ombord på et fartøj, hvis ulykken skulle ske, og en nødsituation skulle opstå. – Med en VHF-radio har man lynhurtigt ”hjælpen i øret”.

I mange situationer er hurtig, og ikke mindst korrekt hjælp forskellen på en ulykke, og en meget alvorlig ulykke.  – Mange VHF-radioer sender faktisk din eksakte position hvis den er tilkoblet en GPS eller har indbygget GPS og dermed kan redningstjenesten (JRCC) sende hjælpen frem til det helt præcise sted.

VHF.DSC Kursus
Med et VHF-certifikat må du bruge en VHF radio lovligt. Du skal ikke købe en VHF-radio for at kommunikere med dine sejlervenner, kun fordi den giver dig væsentlige fordele rent sikkerhedsmæssigt, som du ikke kan opnå via en mobiltelefon.

For at gennemføre online eksamen skal du have adgang til PC/Mac og adgang til internettet på en bredbåndsforbindelse.

Kursus nr. Whf2301
Mandage kl. 19.00 - 21.35
Undervisning d. 6., 13., 20., og 27. nov. 2023
I alt 4 x 3 lektioner
Pris: 850 kr.
Sted: Sjørring skole, 7700 Thisted

Underviser: Hans P. Kokholm

Der må påregnes udgift på ca. kr. 550,- for bøger og øvrigt kursus materiale.
Endeligt skal der betales et gebyr for selve prøven på max. kr. 500,-

Mail til info@thy-aftenskole.dk
Opkald eller besked til skoleleder Hanne Lindhardt tlf. 22664588
Oplys navn, adresse, tlf.nr., fødselsdato, mailadresse samt kursus nr.